Skip to main content

På grund av fastighetsrenovering är delar av Sveriges Glasmuseum tillfälligt stängda. Läs mer här

På grund av fastighetsrenovering är delar av Sveriges Glasmuseum tillfälligt stängda. Läs mer här

Hans Frode – Gas i glas

  • Sveriges glasmuseum
Hans Frode – Gas i glas
Välkommen till en konstutställning där Hans Frode presenterar sina antikt inramade målningar på planglas med gjutna applikationer av glas, upplysta genom bakomliggande, olikfärgade neonrör. Utställningens tema är klassiska stilleben i kontemporärt utförande.

Att söka nuet

En gång i tiden var den drivande kraften bakom konsten, kyrkan. Konst beställdes och utformades som religiös propaganda. Bibliska motiv och mytologiska scener var de högst värderade, porträttmålning följde i rang och allra lägst ansågs objektmåleriet. Värderingarna bildade en hierarkisk spegel av en feodal världsbild där tingen är den lägsta formen av existens, efter människan med den odödliga själen och gud som skapelsens krona. Konstnärer insåg så klart att måleriet i sig inte omfattas av hierarkin eftersom det är lika krävande att måla en bra tavla föreställande frukt som att måla en ängel.

I och med ekonomisk tillväxt, handelsbolag och bankväsende blev avbildande och uppvisandet av rikedom ett rejält uppsving för genren stilleben måleri. Konsten är alltid i sitt uttryck närmare vardagen än den formella verklighetsuppfattning som råder. Materialismen i prunkande 1600-tals Holländska stilleben är idag upplysande tidsdokument över vad man uppskattade mest i den nya elit som växt fram.

Konsumtionssamhället har alltid skapat nya behov och material. Förändringar drev fram ny tillverkning, som exempelvis syntetiska färgpigment och färgtuber som i sin tur gav upphov till ett utomhusmåleri, ”en plein-air” och impressionismen. Modernister försökte lämna förgången tradition och ge verkligheten en abstrakt utformning som gjorde tavlan i sig själv till ett objekt och icke längre föreställande. Varje historisk tidsperiod speglas tydligt genom sin konst.

Så var står vi idag?

Det finns ofta en gammal sanning i en ny utformning. En materiell värld som har förankring i vår historia. Vi har lärt oss tillverka vårt eget ljus och inser att i varje ögonblick nyskapar vi oss själva. (Resultatet blir ju de val vi gör, och när vi i nuet ’ser’ medmänniskan i varandra når vi längre). Med objekten i denna lilla utställningen vill jag påminna dig om detta.

Öland, Maj 2020

Hans Frode

Göteborg 1951
Västerås konstskola, Sweden
Byam Shaw Art School, London

Utvalda utställningar

  • 2019 Made in Japan, Konsthallen Hishult
  • 2018 Tråd Neon Origami, Borgholms Slott
  • 2017 Neon& Papper, Galleri13, Borgholm
  • 2016 Dark Days, Bright Lights, Galleri PlanB, Växjö
  • Fönster till Världen, Borgholms Slott
  • Diversid Arte, Galleria Olympus, Cancun, Mexico
  • 2015 Photo Still Life, Konsthallen Hishult
  • All In, Site, Brooklyn
  • 2014 Neon-Gas-Origami, Galleri K, Västerås
  • Frode in Ottenby, Ottenby kungsgård, Öland
  • 2013 Tre konstnärer, Galleri Sander, Norrköping
  • 2012 New York, New York, Krapperups Konsthall, Höganäs
  • Swedish Art 2012, Steninge Slott
  • 2011 What’s in The Wind, Källan, Skanör
  • NEONISM, Klippan, Stockholm
  • 2010 Stilleben, Vår Gård, Stockholm
  • Frode, Vida Museum, Borgholm
  • Ölandskap, Galleri Landborg, Öland
  • Illuminativa Objekt, Konsthallen Hishult
  • 2009 Parallel YOU-niverse, Smålands museum, Växjö
  • 2008 Apple or Pear, Konsthallen Hishult
  • 2007 Konsthallen Hishult
  • 2006 Viktigt Att Vara, Vida Museum, Borgholm
  • Peintingu from Japan, Galleri Aveny, Göteborg
  • 2005 Peintingu from Japan, Konsthallen Hishult
  • 2004 NEONISM, Vida Museum, Borgholm
  • Meeting Point, Konsthallen Hishult
  • 2003 Färg på Flykt, Galleri Bergström, Jönköping
  • 2002 Floridas Färger, Konsthallen Hishult
  • 2001 Frode, Vida Museum, Borgholm
  • 2000 Color of Music, Konsthallen Hishult
  • 1999 Sommarutställning, Galleri Bergström, Båstad
  • 1998 Frode i Hishult, Konsthallen Hishult
  • 1997 Frode, SOTHEBY’S, Stockholm
  • Frode, Galleriet Växjö
  • Sommar, Galleri Bergström, Båstad
  • 1996 Neon&Glas, Galleri Bergström, Jönköping
  • 1995 Café Tid, Galleri Händer, Stockholm
  • 1994 Galleri Strandtofta, Vår Gård, Saltsjöbaden
  • Galleri Bagargården, Västerås
  • 1993 Galleri Kamras, Borgholm
  • Galleri Händer, Stockholm
  • Vespermann Gallery, Atlanta
  • 1992 Neon Renaissance, Galleri Händer, Stockholm
  • 1991 Galleri Händer, Stockholm
  • Nielsen Gallery, Malmö
  • Galleri Kamras, Borgholm
  • 1990 Anne O’Brien Gallery, Washington DC
  • 1989 Glass in America, Heller Gallery, New York
  • Sawhill Gallery, Harrisonburg
  • 1988 Glas i Frihet, Galleri Händer Stockholm
  • Galleri Garmer, Göteborg
  • 1987 Glasets Befrielse, Galleri Händer, Stockholm
  • Collect NY, StuebenNew York
  • 1986 Coburg Glass Preis, Coburg
  • Nina Owen Gallery, Chicago
  • Robert L. Kids Galleries, Birmingham
  • 1985 Americans in Glass, Heller Galleri, New York
  • Leigh Yawkey Woodson Art Museum
  • 1984 American Glass, Heller Gallery
  • 1983 Glas i Frihet, Lunds Konsthall
  • 1982 Staden Västerås Konstmuseum
  • Montclair Art Museum
  • 1981 Svenska Hantverksinstitutets Fond, Malmö
  • Utsmyckningar
  • 1997 Zürich huset, Stockholm
  • 1990 Kalmarsalen, Kalmar
  • 1989 Apoteksbolaget, Stockholm
  • 1986 Västerås Badhus
  • 1983 Västerås Folkets Park

Stipendier

  • 2008 Estrid Ericsons Stiftelse
  • 2003 Stiftelse San Michele, Capri
  • 1999 Pollock-Krasner Foundation
  • 1994 Scandinavian-Japan Foundation
  • 1987 Projektbidrag/ Konstnärsnämnden
  • 1983 Projektbidrag/ Konstnärsnämnden
  • Västerås kulturstipendium
  • Statens Industriverk
  • 1981 Svenska Hantverksinstitutets fond

© Copyright Kulturparken Småland | Behandling av personuppgifter