Hans Frode – Gas i glas

 

Välkommen till en konstutställning där Hans Frode presenterar sina antikt inramade målningar på planglas med gjutna applikationer av glas, upplysta genom bakomliggande, olikfärgade neonrör. Utställningens tema är klassiska stilleben i kontemporärt utförande.

”Att söka nuet

En gång i tiden var den drivande kraften bakom konsten, kyrkan. Konst beställdes och utformades som religiös propaganda. Bibliska motiv och mytologiska scener var de högst värderade, porträttmålning följde i rang och allra lägst ansågs objektmåleriet. Värderingarna bildade en hierarkisk spegel av en feodal världsbild där tingen är den lägsta formen av existens, efter människan med den odödliga själen och gud som skapelsens krona. Konstnärer insåg så klart att måleriet i sig inte omfattas av hierarkin eftersom det är lika krävande att måla en bra tavla föreställande frukt som att måla en ängel.

I och med ekonomisk tillväxt, handelsbolag och bankväsende blev avbildande och uppvisandet av rikedom ett rejält uppsving för genren stilleben måleri. Konsten är alltid i sitt uttryck närmare vardagen än den formella verklighetsuppfattning som råder. Materialismen i prunkande 1600-tals Holländska stilleben är idag upplysande tidsdokument över vad man uppskattade mest i den nya elit som växt fram.

Konsumtionssamhället har alltid skapat nya behov och material. Förändringar drev fram ny tillverkning, som exempelvis syntetiska färgpigment och färgtuber som i sin tur gav upphov till ett utomhusmåleri, ”en plein-air” och impressionismen. Modernister försökte lämna förgången tradition och ge verkligheten en abstrakt utformning som gjorde tavlan i sig själv till ett objekt och icke längre föreställande. Varje historisk tidsperiod speglas tydligt genom sin konst.

Så var står vi idag?
Det finns ofta en gammal sanning i en ny utformning. En materiell värld som har förankring i vår historia. Vi har lärt oss tillverka vårt eget ljus och inser att i varje ögonblick nyskapar vi oss själva. (Resultatet blir ju de val vi gör, och när vi i nuet ’ser’ medmänniskan i varandra når vi längre). Med objekten i denna lilla utställningen vill jag påminna dig om detta.

Öland, Maj 2020″

Hans Frode om hans utställning vid Sveriges Glasmuseum

Hans Frode

Göteborg 1951
Västerås konstskola, Sweden
Byam Shaw Art School, London

Utvalda utställningar

2019 Made in Japan,  Konsthallen Hishult

2018 Tråd Neon Origami, Borgholms Slott

2017 Neon& Papper,  Galleri13, Borgholm

2016 Dark Days, Bright Lights, Galleri PlanB, Växjö
Fönster till Världen, Borgholms Slott
Diversid Arte, Galleria Olympus, Cancun, Mexico

2015 Photo Still Life, Konsthallen Hishult
All In, Site, Brooklyn

2014 Neon-Gas-Origami, Galleri K, Västerås
Frode in Ottenby, Ottenby kungsgård, Öland

2013 Tre konstnärer, Galleri Sander, Norrköping

2012 New York, New York, Krapperups Konsthall, Höganäs
Swedish Art 2012, Steninge Slott

2011 What’s in The Wind, Källan, Skanör
NEONISM, Klippan, Stockholm

2010 Stilleben, Vår Gård, Stockholm
Frode, Vida Museum, Borgholm
Ölandskap, Galleri Landborg, Öland
Illuminativa Objekt, Konsthallen Hishult

2009 Parallel  YOU-niverse, Smålands museum, Växjö

2008 Apple or Pear, Konsthallen Hishult

2007 Konsthallen Hishult

2006 Viktigt Att Vara, Vida Museum, Borgholm
Peintingu from Japan, Galleri Aveny, Göteborg

2005  Peintingu from Japan, Konsthallen Hishult

2004  NEONISM, Vida Museum, Borgholm
Meeting Point, Konsthallen Hishult

2003 Färg på Flykt, Galleri Bergström, Jönköping

2002 Floridas Färger, Konsthallen Hishult

2001 Frode, Vida Museum, Borgholm

2000 Color of Music, Konsthallen Hishult

1999 Sommarutställning, Galleri Bergström, Båstad

1998 Frode i Hishult, Konsthallen Hishult

1997 Frode, SOTHEBY’S, Stockholm
Frode, Galleriet Växjö
Sommar, Galleri Bergström, Båstad

1996 Neon&Glas, Galleri Bergström, Jönköping

1995 Café Tid, Galleri Händer, Stockholm

1994 Galleri Strandtofta, Vår Gård, Saltsjöbaden
Galleri Bagargården, Västerås

1993 Galleri Kamras, Borgholm
Galleri Händer, Stockholm
Vespermann Gallery, Atlanta

1992 Neon Renaissance, Galleri Händer, Stockholm

1991 Galleri Händer, Stockholm
Nielsen Gallery, Malmö
Galleri Kamras, Borgholm

1990 Anne O’Brien Gallery, Washington DC

1989 Glass in America, Heller Gallery, New York
Sawhill Gallery, Harrisonburg

1988 Glas i Frihet, Galleri Händer Stockholm
Galleri Garmer, Göteborg

1987 Glasets Befrielse, Galleri Händer, Stockholm
Collect NY, StuebenNew York

1986 Coburg Glass Preis, Coburg
Nina Owen Gallery, Chicago
Robert L. Kids Galleries, Birmingham

1985 Americans in Glass, Heller Galleri, New York
Leigh Yawkey Woodson Art Museum

1984 American Glass, Heller Gallery

1983 Glas i Frihet, Lunds Konsthall

1982 Staden Västerås Konstmuseum
Montclair Art Museum

1981 Svenska Hantverksinstitutets Fond, Malmö

Utsmyckningar

1997 Zürich huset, Stockholm

1990 Kalmarsalen, Kalmar

1989  Apoteksbolaget, Stockholm

1986 Västerås Badhus

1983 Västerås Folkets Park

Stipendier

2008  Estrid Ericsons Stiftelse

2003 Stiftelse San Michele, Capri

1999 Pollock-Krasner Foundation

1994 Scandinavian-Japan Foundation

1987 Projektbidrag/ Konstnärsnämnden

1983 Projektbidrag/ Konstnärsnämnden
Västerås kulturstipendium
Statens Industriverk

1981 Svenska Hantverksinstitutets fond