Tidigare utställningar

2019

Utställningsbild till utställningen Efterklang

Efterklang

Tio av de värst förorenade platserna i Sverige är gamla glasbruk i Småland. I markerna runt flera av bruken är det så förorenat att det är olämpligt att låta människor bo där. Glaskross tippades ofta bara rakt utanför på gårdsplanen, men det har också använts som utfyllnadsmassa på många ställen. Jag samlade in växter från dessa tio, värst drabbade orter. Vid varje plats plockade jag ett par växtexemplar varav ett av dessa skickades till Biologiska institutionen vid Lunds universitet för analys av bly, arsenik och kadmium. De andra växterna, ”växtdubletterna”, sänktes ned i glaskaraffer där de fick torka, varpå de förseglades. Analyssvaren graverades in på respektive karaff, en för varje bruk. I förhållande till karafferna finns i vitriner utplacerat dokument som beskriver vad de olika bruken tillverkat, hur föroreningsproblematiken ser ut, samt var i saneringsprocessen de befinner sig.

Verket är Caroline Mårtensson bidrag till samarbetsprojektet MASSA I RÖRELSE, ett samarbetsprojekt där sex konstnärer undersöker Glasriket med utgångspunkt i den lokala och globala samhällsförändringen. Utfört 2015-16.

Utarbetat genom samtal, intervjuer och material från Länsstyrelsen i Kronoberg, Länsstyrelsen i Kalmar, Miljöforskare vid Linnéuniversitet och Linköpings universitet, miljökonsulter, politiker, boende i regionen samt genom praktiskt arbete på plats i Glasriket.

Utställningen visas på Sveriges glasmuseum.

Pågår 27/3 till 22/9 2019, förlängd!

Bild för affisch till utställningen Try Swedish!

Try Swedish!

Utomlands framställs Sverige ibland som ett land i kris och kollaps. Ett land med svårlösta problem som knappt går att föreställa sig. Politiska konflikter, förortskravaller, gängvåldtäkter och för många invandrare är en del av det gängse narrativet. Den andra ofta tecknade bilden handlar om ett land som är progressivt med humanistiska värden, stark jämställdhet och framgångsrika företag.

Bilden av Sverige används som politiskt verktyg och turistisk marknadsföring. Olika motiv medverkar till att sprida en stereotypisk bild. Utfallet blir ofta paradoxalt. Exemplet Sverige verkar vara tacksamt att använda som slagträ i olika debatter.

Kulturparken Småland har bjudit in ett antal konstnärer för att lyfta blicken bortom propaganda, politik och falska nyheter och istället lägga ut en mer komplex bild av läget här och nu. Hur ser deras bild av Sverige ut idag? Vilka är vi? Vad är det som händer?

Medverkande konstnärer är Åsa Maria Bengtsson, Sara Granér, Peter Johansson och konstkollektivet Art Mobile.

Pågår 6/6-1/9 2019

Vernissage, Halv 7 för alla!

Vernissage, Halv 7 Hos Dig! är ett experimentellt konstprojekt där privatpersoner i Kronoberg fått låna hem en glasutställning specifikt framtagen för att visas i hemmamiljö. Under våren har fem hushåll fått låna utställningen och i samband med det har värdhemmen anordnat en vernissage för vänner, bekanta, grannar och familj. Från varje utställningsplats har deltagande konstnärer sedan skapat ett minnesobjekt som bär tankar om platsen och mötet med människorna som var där.

 

När utställningen nu kommer till Sveriges glasmuseum får du möjlighet att se konstverken som turnerat runt i Kronoberg såväl som de nyskapade minnesobjekten.

Det blir en Vernissage, Halv 7 För Alla!

 

Under vernissagen den 16:e maj 2019 bjuds det in till mingel och flyttgröt med deltagande konstnärer och med några av de personer som lånat och levt med utställningen hemma hos sig.

Detalj av en matta av Maja Andersson Wirde, en vävd matta i beige, röd och grönt.

Maja Wirde

Tunna trådar, stora mattor

Maja Wirde hade förmågan att väva in en hel värld av geometriska och stiliserade mönster och symboler i sina mattor. Hon verkade under den tidiga modernismen då svensk textilkonst ansågs världsledande. Hon blev med tiden en av pionjärerna tillsammans med andra textilkonstnärer som Märta Måås- Fjetterström, Barbro Nilsson, Agda Österberg med flera.

Utställningen gästas varje vecka av väverskor som väver på Maja Andersson Wirdes vävstol. Väverskorna är en grupp som träffades via Hofslunds vävstuga. De träffas i utställningen på tisdagar kl 14-17, samt lördagar 11-14.

Utställningen visas på Smålands museum.
Pågår 26/1-5/5 2019

Affischbild för utställningen Loving Cup

Loving Cup

Dricksglaset är i fokus! Nya, gamla, udda eller framgångsrika glas ställs ut i samarbete med Glasakademin. Konstverk eller inte? Hur långt kan man tänja gränserna? Och vad utmärker ett bra dricksglas?

Vernissage 20 oktober 2018. 

Utställningen finns på Sveriges glasmuseum.

Pågår 20/10 2018-28/4 2019

Utställningsaffisch för utställningen Propaganda – Risk för påverkan

Propaganda  –  Risk för påverkan

Idag översköljs vi av information och många vill påverka hur vi tänker och beter oss. Det här skapar stora demokratiska möjligheter, men ställer också krav på oss människor och vår förmåga till kritiskt tänkande. Den här utställningen visar hur ”det goda samhället” lyftes fram i propaganda i Nazityskland och Sovjetunionen under 1930- och 40-talen. Utställningen handlar också om dagens mediesamhälle, vad som styr medieflödet och hur mottagliga människor är för påverkan. Tanken är att du som förstår propagandans mekanismer också kan tänka kritiskt och se igenom manipulerande budskap.

Utställningen är producerad av Forum för levande historia.

Utställningen pågår 26/1- 28/4 2019. Utvandrarnas hus

Utställningen Minnenas vind visar föremål från 1900-talet

Minnenas vind – Kronobergarnas 1900-tal

På vindskontor i hyreshus och under takåsar i egna hem har vi alla under 1900-talet ställt undan det som vi inte behövt men ändå inte haft hjärta att kasta. Sammanlagt speglar alla föremålen vår egen historia i stort och smått. Smålands museum har byggt sin egen vind, Minnenas vind, och fyllt den med föremål som speglar Kronobergarnas eget 1900-tal.

 

I en spännande miljö med ovanliga ljus- och ljudeffekter möter besökarna kända och okända föremål som väcker minnen och sätter fart på fantasin. Här kan flera generationer gå tillsammans och känna igen sig eller förundras och minnas i livliga samtal.

 

 2004–2019, Smålands museum.

 

2018

Affisch för utställningen

I telefonen finns hela människan

De är svetsare, lärare, eller fotbollsspelare. De har barn. De har gått i skolan. De har varit förälskade. Minst av allt vill de vara flyktingar.

I telefonen finns hela människan – en utställning av Henrik Teleman tillsammans med Zainab Witwit och människor som nyligen kommit till Sverige, i samarbete med Jönköpings läns museum, Kalmar läns museum, Folkets Konsthall, Malmö museer, Kulturparken Småland, Arbetets museum, Örebro läns museum, Upplandsmuseet och Gotlands museum. Finansierat av deltagande museer, Statens Kulturråd och PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Här kan du läsa mer om I telefonen finns hela människan .

 

22 september–31 december 2018, Utvandrarnas hus.

 

 

 

 

 

 

Detaljen med den blå droppen på glasserien Intermezzo är Erika Lagerbilkes mest kända design.

Erika Lagerbielke
– Form för alla sinnen

I utställningen Erika Lagerbielke – Form för alla sinnen berättar en av Sveriges mest välkända formgivare om sin design och hur hon inspireras av människor, material och hantverk. Utställningen visar ett personligt urval av objekt, skisser och foton sedan början av 1980-talet. ”Glas reflekterar ljus och ljus lyser genom glas. Det fångade mitt öga och min tanke när jag var barn. Idag arbetar jag med design – nyfiken, överraskad och stolt skapar jag form för alla sinnen. Välkommen in i min idévärld.”

 

2 juni–11 november 2018, Smålands museum.

 

 

 

Glasskulptur av Ulrica Hydman-Vallien förställande en kvinna, med grova penseldrag för konturerna.

Ulrica Hydman-Vallien

Kulturparken Småland presenterar ett stort och omfattande konstnärskap i litet men kokande format. Vi vill uppmärksamma en av våra nutida mest framgångsrika formgivare och glaskonstnär som dessvärre lämnade oss i början av 2018. Ulrika Hydman-Vallien var känd för sina explosiva och energiska bildvärldar med ormar, katt- och fabeldjur och androgyna halvmänniskor. Det är ofta en livsbejakande och yvig plats där passionen och svärtan får ta plats. Här finns också en dualitet mellan det fina och det fula, där det exklusiva och måttfulla får ge vika för det folkliga och sprakande.

Utställningen fokuserar på ett spännande urval av glaspjäser i det större formatet.

 

16 juni–30 september 2018, Sveriges glasmuseum.

 

 

 

Svartvit fotografi av fotograf Mats Samuelsson.

Kronobergs fotografer

I utställningen Kronobergs fotografer är samtliga bilder producerade av medlemmar i föreningen Kronobergs fotografer. Föreningens medlemmar står för presentation och urval av fotografier. Resultatet ger en mångsidig bild av de regionala fotografernas arbete.

Kronobergs fotografer startades 1946 och idag består föreningen av ett 30-tal aktiva yrkesverksamma fotografer i länet, som träffas för att utbyta erfarenheter och kunskap

Foto: Mats Samuelsson (bilden är beskuren)

 

24 februari–26 augusti 2018, Utvandrarnas hus.

 

 

 

Hans Runessons prisbelönta fotografi

Dramat timme för timme
13 april 1985

Den 13 april 1985 var dagen då alla blickar riktades mot Växjö, då en nazistdemonstration möttes av ett folkligt vrede som urartade till slagsmål och kravaller. På plats denna dag fanns fotograferna Hans Runesson, Roy Himsel, Tommy Bernesson och Erik Johannesson. Genom ett stort antal dokumentära bilder får vi följa detta drama timme för timme, från morgonen då en liten grupp nazister påbörjade en manifestation utanför residenset till dess att de av en uppretad folkmassa jagades in på järnvägsstationen. Århundradets bild tagen av Hans Runesson finns naturligtvis med, men i utställningen finns också många andra starka bilder som tidigare aldrig visats.  Det är över 30 år sedan detta hände, men de frågor om yttrande- och demonstrationsfrihetens gränser som utställningen knyter an till är lika aktuella nu som då.

 

 27 januari–6 maj 2018, Smålands museum.

 

2017

En målad bild föreställande Smålands museums äldsta byggnad. Bilden målad rakt framifrån. Runt byggnaden växter det skog.

Smålands museum 150 år

Vi firar att museet fyller 150 år med en utställning som inspirerats av både de 150 åren som gått på museet och av den stora bredden på föremål som vi har i våra samlingar. Vi frågar också vad är ett museum? Varför finns Smålands museum? Vilka låg bakom det?

Och var är vi nu?

 

3/2 2017–20/5 2018, Smålands museum.

Trumma och hummel

Trumman och hummeln är två instrument med en lång historia och en speciell koppling till Småland. De två instrumenten tar oss med till sägner om forntida hjältedåd som Blendasägnen såväl som till enskilda människoöden i historien. Trätrumman, ett högljutt slagverk, hördes mest vid större sociala sammanhang medans den lågmälda brädcittran hummel snarare spelades inomhus.

Utställningen är ett samarbete med Smålands musikarkiv som 2017 firar 25 år.

 

28 oktober 2017–26 augusti 2018, Smålands museum.

Utställningen Jag kom ensam

Jag kom ensam om flykt i barn och ungdom

Fotografier av Kenny Bengtsson

Jag kom ensam handlar om mötet. Om att se den enskilda människan och höra hennes historia. Det finns lika många berättelser som det finns människor. I utställningen får vi möta 51 av dessa berättelser som tillsammans ger en bild av vad flykt som barn kan innebära. Ibland tycker vi berättelsen känns bekant, andra gånger överraskar den och lär oss något nytt.

Vernissage 25 februari 2017 kl 14.00

Invigning av utställningen Jag kom ensam – Om flykt i barn- och ungdomen. Bertil Bäckström, publik chef Kulturparken, hälsar välkommen. Kenny Bengtsson berättar om utställningen.

 

25 februari–27 augusti 2017, Utvandrarnas hus.